Pertama kali mengajar kanak-kanak berenang yang ramai

Beberapa hari lepas, saya berpeluang duduk ditepi kolam dan tengok orang mengajar renang. Selalunya kalau pergi kolam, samada akan terus masuk dan berenang, buat workout, ataupun masuk kolam dan terus fokus pada student. Lagipun jarang berpeluang dapat tengok-tengok kelas orang sebab selalunya saya memang cuba sedaya upaya untuk avoid dari clash dengan kelas renang orang lain. Walaupun memang kenal sesama sendiri, tapi saya percaya setiap instructor sukakan ruang sendiri.

Itulah kali pertama saya tengok ramai sangat budak-budak menangis dalam kolam. Sebelum ni memang pernah je tengok budak-budak menangis taknak masuk air, tapi ini memang sangat ramai! Hampir kesemuanya menangis! Seolah macam seksa sangat duduk dalam air tu! Tapi memang respect la pada instructor tu sebab tenang, cool je... Ada juga guru-guru pengiring yang membantu jadi instructor tu akan pergi seorang demi seorang. Tapi, saya bukan nak komen kelas orang... Setiap jurulatih ada cara yang berbeza, begitu juga pelajar pun berbeza-beza. Cuma saya teringat kali pertama saya kena deal dengan budak-budak seramai tu dalam satu kelas... Takdelah kali pertama sangat, maksud saya antara kelas-kelas awal masa baru mula nak cari pengalaman mengajar.

Masa mula-mula dapat kelas sendiri (sebelum tu jadi assistant aka apprentice je) tu, saya dapat kumpulan kanak-kanak umur antara 5, 6, 7, 8 tahun. Memang kecil-kecil, kaki pun tak boleh cecah lantai... Saya masih ingat semua instructor akan pilih spot masing-masing di kolam renang besar. Saya terus pergi ke tempat paling cetek tapi ramai yang tak boleh cecah lantai. Risau tak perasan ada yang tenggelam ke apa ke, saya suruh semuanya duduk di atas. Budak-budak, manalah nak duduk diam. Dia buat-buat terjatuh la tergelincir la, saje je nak basahkan badan. Siap ada dialog lagi "Eh terjatuh lah, cikgu!", "Dia tolak saya!", dan macam-macam lagi... Saya tak boleh fokus sebab risau. Maklumlah cikgu baru, mana reti sangat nak kawal budak. 

Jadi saya ambil tindakan drastik. 

Tak pedulilah ramai mak ayah sekeliling pun, saya bawa je semua pelajar saya ke kolam kanak-kanak. Ketua jurulatih tengok je... Huhu... Iyelah punya ramai jurulatih, ada je yang student kaki tak cecah lantai tapi semua buat je di kolam utama tu. Masa tu saya fikir pedulikan lah orang lain, yang penting budak-budak tu selamat dan saya senang hati. Berdebar-debar juga sebab takut bos (ketua jurulatih) marah... Hehe.. Tapi mungkin sebab dah biasa kena marah dengan jurulatih SMART masa training Bronze Medal dulu, saya redah je. 

Pelajar saya? Mestilah seronok! Yeay! Yeay! Yeay! Amboi... Kemain suka. Berjalan ke kolam kanak-kanak tu, muka dan gerak badan masing-masing nampak excited betul! Jalan jengket-jengket (antara berjalan laju dan berlari), muka sengih je. Dah sampai ditepi kolam tu, bukan nak masuk duduk elok-elok. Ada yang melompat masuk, dah masuk main-main simbah air lah... Bising, riuh-rendah dengan gelak budak-budak tu. Okay.... Memang tak macam sesi kelas pun. Nak pula ada yang ada adik kecil tengah main dalam kolam tu dengan pelampung dan bola dan macam-macam lagi, hah memangla seronok! Walaupun rasa macam dah melakukan tindakan yang betul sebab budak-budak tu semua seronok, dalam hati terdetik juga macamanalah nak kawal budak-budak ni daripada bermain... Masa tengah riuh tu, saya tak berani nak pandang bos. Pandangan ibu bapa pula lagi... Ni bawa budak main-main ke apa ni? Huhuhu... Self-conscious betul. Nak pula pengalaman pun sikit... Rasa nervous je...

Walaupun nervous, target tetap nak bagi budak pandai berenang. Dalam otak sibuk fikir apa nak buat dengan budak-budak ni... Nanti saya cerita dalam next post. Hahaha!



Comments

Popular posts from this blog

Kejadian hampir dilemaskan pelajar sendiri

Kursus Sijil Pingat Gangsa: Becoming Dayang Senandung...

Susahnya nak terapung!!!