Panduan Memilih Pakaian Renang (Wanita)

Sekarang bukan macam dulu lagi. Kalau dulu, nak mencari pakaian renang yang muslimah memang susah.

Masih saya ingat dulu, kalau untuk perempuan ada pun yang menutup sikit yang one piece baju dan seluar, full swimming suit.... Dulu pun saya pakai yang itu juga. Waktu kecil, zaman sekolah rendah pakai yang tu, waktu ambil Sijil Pingat Gangsa umur 20 tahun pun pakai yang itu. Memang menutup semua, tapi disebabkan dia macam overall, agak malu sikit di bahagian pinggang ke bawah tu. Cuma kelebihan baju seperti ini ialah ia dapat mengurangkan rintangan air/ water resistance/ drag ketika berenang. Selain itu, tak perlu juga bersusah-susah bawa banyak helaian pakaian. Mana nak bawa baju lagi, seluar lagi.

Okay, sekarang ni memang banyak sangat pilihan pakaian renang muslimah. Selalunya bila kata muslimah tu, fesyennya begini; baju labuh, seluar panjang, dan swimming hood (menutup leher). Tapi itupun, ada banyak jenis. Macam-macam rekaan. Disini saya berikan beberapa panduan memilih, berserta kebaikan dan keburukan setiap satunya.

PERTAMA, potongan baju renang. Ya muslimah memang bajunya labuh. Cuba cari jenis yang tidak terlalu kembang di bahagian punggung. Saya faham sesetengah perempuan memang mencari yang kembang di bahagian punggung untuk tidak menampakkan susuk tubuh. Tapi, bila terlalu kembang ianya tidak praktikal bila kita berenang. Kalau untuk bersantai-santai bolehlah kembang sana sini, tapi untuk berenang memang tak praktikal...


Walaupun ada tali yang diikat ke seluar, tapi ia mudah tanggal dan baju akan tersingkap. Bahaya! Pernah sekali saya sedang mengajar deep water skills di kolam renang dalam. Bila buat kangaroo hop, terus ternaik bajunya sampai menutup muka! Kan bahaya tu... Ah kalau tak itu pun, bila berenang selalu baju tu tersingkap ke depan menampakkan badan. Pernah jadi kan? Apa yang menutupnya? PENYELESAIAN untuk kes ni kalau nak juga baju yang kembang di punggung, bila berenang tu, tuck in baju ke dalam seluar. Sebelum keluar dari kolam, keluarkan semula baju.

KEDUA, rekaan baju renang. Macam-macam rekaan baju renang muslimah sekarang! Ada rekaan baju renang muslimah one piece iaitu skirt attached dengan overall, ada yang baju labuh dan seluar, ada lagi satu yang baju labuh (luar) dan sleeveless overall di dalam. Saya terangkan satu-satu. Masing-masing ada kelebihan.

Full swimming suit with skirt attached

Ini jenis yang macam overall tapi skirt dah dijahit sekali dengan seluar. Lebih kurang macam dalam gambar di atas cumanya yang ini separate top and pants. Ada yang berlengan panjang dan seluar panjang. Jenis ini senang. Senang dalam erti kata senang pakai dan senang nak dibuka kalau nak ke tandas. Hahah... Selalunya samada zip di belakang ataupun di hadapan. Cumanya bila memilih baju jenis macamni, cuba pakai dulu ya. Takut-takut kalau dah beli, bila sarung, tengok-tengok skirtnya samada melayut ke bawah ataupun ternaik ke atas. Kiranya tak ngam dengan bentuk badan. Jarang dah nak jumpa baju jenis macamni sekarang. Budak-budak mungkin ada lagi.

Baju renang muslimah 1

Seperti dalam gambar ini saya belum pernah jumpa lagi disini. Diasingkan swimming hood dan sehelai lagi kain menutup dada. Bagus invention ni! Kebanyakan disini digabungkan kedua-duanya dan jadi seperti mini telekung. Satu yang kurang berkenan sikit yang digabungkan dua-dua tu bila kita nak berenang dan kena masukkan ke dalam baju. Tak selesa kain banyak sangat dalam baju... Jenis inilah yang saya sebutkan tadi, yang akan tersingkap bila berenang. Jadi tuck in je bila nak berenang. Ataupun ada satu lagi cara. Pakai one piece swimming suit di dalam. 



Boleh pilih samada nak pakai yang ada seluar panjang sikit macam gambar di atas ni, ataupun yang jenis lagi satu tu. Sebenarnya selain daripada untuk mengelakkan daripada terlihat kulit apabila tersingkap, ini juga elok kerana tidak adalah ketara sangat garisan pakaian dalam. Sesetengah baju renang ni kainnya nipis sangat... Nampak semua garis-garis yang tak diingini!

Baju renang muslimah 2
Okay, ini lagi satu jenis rekaan baju renang muslimah yang agak popular sekarang. Baju renang labuh di luar dan sleeveless overall di dalam. Kalau dah pakai yang ni, tak perlulah beli one piece dah. Selamatlah juga nak berenang, kalau tersingkap pun dah fully covered di dalam. Cuma satu je; leceh kalau nak buang air. Kena buka semua. Pernah sekali ketika saya sedang mengajar, pelajar minta untuk ke tandas. Alahai lamanya... Iyelah. Dahla baju basah-basah, nak buka satu-satu lagi. Buka okay lah juga kut, nak sarung balik tu leceh.

Baju renang lelaki

Selalunya baju renang lelaki ni lurus je, tak ada potongan mengikut pinggang. Kadang ada je baju renang muslimah, tapi ketat mengikut bentuk tubuh badan juga. Ketika saya mengandung dulu, saya memakai baju renang suami saya. Memang selesa. Saya telah membeli sehelai baju renang muslimah (top sahaja), tapi potongannya yang ada pinggang menampakkan bentuk badan. Tambahan pula dengan potongannya yang labuh ke bawah punggung. Serba tak kena gayanya... Hahahah. Akhirnya saya membeli baju renang lelaki dan memakai one piece di dalam.

Okay cukuplah tiga pilihan tu ya.

Rekaan baju renang kegemaran saya ialah yang dihujung lengannya ada lubang untuk masukkan jari. Jadi tak adalah lengan baju tersingkap bila tengah mengajar. Disebabkan keutamaan saya ialah mengajar, jadi saya sangat particular bab ini. Kadang-kadang mengajar di tempat awam, jadi saya memang suka bila dapat tutup keseluruhan lengan. Oh lagi satu sebab nak kurangkan kesan sunburn... Hahaha.


Diharapkan sedikit panduan ni boleh membantu para wanita diluar sana memilih pakaian renang yang sesuai. Cuma perlu diingat, tak kiralah betapa longgar atau besar sekalipun baju renang anda, bila keluar daripada air, ia tetap akan melekat di tubuh badan. 

Apa yang paling penting ialah keselamatan di dalam air. Longgar sangat dan besar gedobos pun bahaya, boleh tersangkut-sangkut. Sekarang dah ada kolam renang yang ada sesi khas wanita. Tepuk dada, tanya selera. Pilihan di tangan anda.

Comments

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum bleh thu material apa yg terbaik utk swimming suit bgi org yg sdg bljr renang?

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum bleh thu material apa yg terbaik utk swimming suit bgi org yg sdg bljr renang?

    ReplyDelete

Post a Comment

Kongsikan juga pengalaman anda bersama kami!

Popular posts from this blog

Kejadian hampir dilemaskan pelajar sendiri

Kursus Sijil Pingat Gangsa: Becoming Dayang Senandung...

Susahnya nak terapung!!!