Kejadian Nyaris Lemas di Kolam Renang Kelab Golf Danau, UKM

(Seperti yang diceritakan oleh salah seorang jurulatih kami yang berada di tempat kejadian)

Masa tu saya sedang berada di tepi kolam bahagian deep water, tengah guide student berenang. Ada seorang lelaki di tepi saya panggil kawan dia yang berada di seberang kolam, "Berenang kau ke sini, bah!"... Orang Sabah agaknya tu. Nampak macam kawan dia tu dah penat je... Tapi bila tengok sekali lagi sedar-sedar eh dia dah ada di tengah kolam, berenang dengan seorang lagi kawan dia.

Dengar juga dia cakap kat kawan dia yang dia dah penat, tak larat dah... Macam dah termengah-mengah macamtu. Dia pun pegang kawan dia, nak bergantung lah tu... Hah kawan dia cepat-cepat lepaskan diri pergi jauh dari dia. Walaupun kepala masih ada di atas, tapi dah nampak letih sangat dah.

Dah nampak macamtu, kawan dia yang sebelah saya ni pun terjun! Terus pergi kat dia... Saya nampak dia dah peluk, tangan di leher kawan dia tu. Jadi saya ingat ohhhh dah okay lah nak tarik ketepi dah la tu.

Sekali yang dah nak lemas tu boleh pusing pulak benamkan kawan dia! Bukan niat nak benamkan tu sebenarnya, nak berpaut la tu... Tapi iyelah, bila dah penat rasa macam nak lemas, apa-apa pun jadi. Dah dua-dua pula struggling dalam air tu. Apa lagi... Saya pun jeritlah, LIFEGUARD...! LIFEGUARD...! Tapi tak ada bantuan sampai pun. Saya jerit sekali lagi sekuat-kuatnya... LIFEGUARD.....!!!!!! (memang kuat, sebab student saya yang ada di ladies pool pun boleh dengar)

Zapppp.....! Berlari lifeguard dari tempat cetek tu terus ke dalam air, tendang kawan mangsa sampai lerailah dua-dua tu. Dah terlerai dua-dua tu baru boleh lonjakkan mangsa ketepi.

Hah. Alhamdulillah, semua selamat.

Kenapa saya tak terjun sendiri je dalam air tu? Walaupun saya sendiri seorang jurulatih renang, ada kelulusan sijil penyelamat. Sebenarnya terus terjun sendiri ke dalam air, dengan tangan kosong macamtu bahaya untuk kedua-dua penyelamat dan juga mangsa. Kalau dah tak ada pilihan lain, kena terjun juga saya akan pastikan saya bawa tali, kain, atau apa sahaja perantara.

Disekeliling tempat dalam tu tak ada pun pelampung keselamatan. Dan dengan keadaan kaki saya yang sakit ni (beberapa hari lepas terseliuh) saya tak yakin saya boleh cepat sampai ke sana. Masa kejadian tu berlaku, tak ramai pun orang perasan sampailah saya jerit. Mungkin tak dapat nak kenalpasti yang dia hampir lemas sebab kepala dia masih diatas. Dan lagi pula tak dengar pula dia jerit minta tolong... Memang itu keadaannya bila orang dah nak lemas. Tak berdaya dah nak jerit minta tolong... Semua tenaga akan digunakan nak kekal terapung je, mana ada tenaga lagi nak menjerit.

Ini pengajaran ni. Kepada mana-mana jurulatih yang mengajar di kolam renang awam, sentiasalah berjaga-jaga. Terima kasih diucapkan kepada penyelamat kelemasan serta orang-orang awam yang terlibat dalam kejadian petang 21/1/2017 di Kolam Renang Kelab Golf Danau, UKM.

Comments

Popular posts from this blog

Kejadian hampir dilemaskan pelajar sendiri

Kursus Sijil Pingat Gangsa: Becoming Dayang Senandung...

Susahnya nak terapung!!!