Meningkatkan Tahap Keyakinan Dalam Air

Dalam minggu lepas, ketika kelas renang dan terapi air dengan pelajar pendidikan khas SMK Ampang Pecah, kami suruh mereka semua lompat ke dalam kolam. Lepas shower, terus lompat dalam kolam. Ada yang memang excited terus lompat masuk! Ada yang teragak-agak, tengok kawan buat dulu baru dia buat. Ada juga yang tak berani nak lompat, dia masuk ikut tangga macam yang jurulatih dah ajar sebelum ni.

Bersedia untuk melompat....
Walaupun kebanyakan dari mereka sekarang dah tak takut air, tapi bila kita suruh lompat ke dalam kolam yang parasnya cetek/ boleh cecah kaki, masih ada juga yang rasa takut. Maknanya tahap keyakinan air masih belum cukup memuaskan lagi...

Jadi bagaimana nak tingkatkan tahap keyakinan di dalam air?

Pertama sekali, kenalpasti ketakutan. Kena tau dulu kita takut apa. Apa yang buat kita takut. Mungkin kita tak takut air tapi takut tinggi. Jadi bila nak melompat dari tempat tinggi ke dalam air kita rasa gayat. Sangat penting untuk beritahu jurulatih secara terus-terang apa yang menyebabkan anda rasa takut berada di dalam air. Takut air masuk dalam hidung ke, takut air masuk dalam telinga ke, takut tak boleh bernafas, dan sebagainya... Ada juga yang berenang dengan baik tapi takut berenang di tempat dalam sebab takut kalau terhenti tak tahu nak buat apa. Bila dah tau kenapa dan apa yang buat kita takut, baru senang nak kurangkannya.

Kadang-kadang, pengalaman buruk juga boleh menyebabkan seseorang itu rasa takut atau fobia pada air. Pernah ada seorang pelajar saya, dia nampak sendiri macam mana adik dia hampir lemas. Nasib baik dia sempat tarik ketepi. Walaupun tak jadi pada diri sendiri tapi bila jadi pada orang yang rapat dengan kita, memang akan rasa takut... Cara saya handle kes macamni biasanya saya akan explain macamana boleh lemas. Terangkan pada dia in detail dan ajar dia teknik nak selamatkan diri. Macamana nak buat kalau air termasuk hidung... Kalau tiba-tiba kaki cramp... Betul, kadang-kadang kita tersedut air sikit di hidung pun dah rasa panic. Kan?

Seterusnya, cuba kenali air. Heh. Tak kenal maka tak cinta... Saya suka bawa student bertukar-tukar kolam ataupun bagi dia cover keseluruhan kolam renang. Harini tempat cetek, esok lusa bawa ke tempat dalam pula. Berenang dari sini ke sana, dari sana ke sini. Kalau tak pernah berenang di tempat dalam, kita memang tak akan tau apa rasanya. Kena cuba... Kalau ke kolam renang baru yang kita tak familiar, tengok dulu persekitaran kolam tu. Tengok berapa kedalamannya. Selalunya tepi kolam tu ada dituliskan. Cuba berjalan-jalan dulu dalam kolam tu... Ambil mood atau ambil feel dulu, bak kata orang. Nak ke tempat dalam? Haa.. Janganlah terus-terus terjah je berenang kesana, nanti terkejut pula. Cuba tengok dulu dalam air tu melalui tepi dinding. Bergantunglah tepi dinding tu (sambil pegang) dan tengok ke dalam air. Tengok sekeliling tempat dalam tu. Uish... Dalamnya kan? Tergantung-gantung kaki tak cecah lantai... Lepas tu bolehla cuba skil yang dah pernah buat di tempat cetek macam bubbling dan floating. Cuba buat, boleh tak? Boleh... Sikit-sikit dulu cuba.

Apa-apa pun, mesti kena banyakkan latihan. Mesti kena kerap masuk air baru boleh tingkatkan keyakinan. Kita akan rasa tak selesa dan takut bila keadaan tu kita tak biasa. Sebab tu walaupun tak pandai berenang lagi, masuk je dalam kolam renang tu! Berjalan-jalan ke, melompat-lompat... Sama juga nak bagi anak kecil tak takut air, selalu bawa ke kolam. Banyakkan main dengan dia.

Selamat mencuba dan selamat bersuka ria di dalam air. Hehehe... Rugi kalau takut air ni. Sebarang pertanyaan, drop je komen. Kami akan cuba membantu.


Comments

Popular posts from this blog

Kejadian hampir dilemaskan pelajar sendiri

Kursus Sijil Pingat Gangsa: Becoming Dayang Senandung...

Susahnya nak terapung!!!